info o projekcie 2023 włochy/grecja

Rekrutacja do nowego projektu

„Działam lokalnie – chronię globalnie” – uczniowie I LO w Ozorkowie podbijają Grecję! 

Uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Ozorkowie w roku szkolnym 2023/2024 przeżyli niezapomnianą wyprawę do Grecji, którą zorganizowano w ramach projektu Erasmus+ „Działam lokalnie – chronię globalnie. Międzynarodowa współpraca młodzieży na rzecz klimatu” (2023-1-PL01-KA121-SCH-000137897). To była prawdziwa edukacyjna przygoda, pełna nauki, emocji i nowych doświadczeń! 

W dniach od 22 kwietnia do 3 maja 2024 roku, 12 naszych uczniów wraz z dwoma nauczycielami miało okazję uczestniczyć w tej wyjątkowej mobilności. Podczas tej indywidualnej mobilności, każdy z uczniów pracował nad swoim zadaniem projektowym i realizował swój program. Tworzyli broszury, prezentacje, pisali wpisy na bloga w temacie ochrony środowiska i klimatu.  Każdy dzień w Grecji był pełen aktywności – od zajęć teoretycznych po warsztaty i zajęcia terenowe. Uczniowie pracowali nad swoimi projektami, ucząc się jak tworzyć atrakcyjne treści internetowe, jak projektować broszury i plakaty oraz jak skutecznie komunikować się w języku angielskim. Ponadto poszerzali swoją wiedzę i umiejętności z zakresu ekologii i odpowiedzialnego zachowania w kwestiach związanych z ochroną środowiska naturalnego i walką ze zmianami klimatu.  

Jednak projekt to nie tylko nauka! Uczniowie mieli także okazję do integracji i dobrej zabawy. Zorganizowano dla nich lekcję greckich tańców, którą prowadził profesjonalny instruktor. Oprócz tego odbyły się liczne zajęcia integracyjne i sportowe z grecką młodzieżą. 

Podczas wyjazdu nie zabrakło również programu kulturowego. Zwiedzili Meteory – prawosławne klasztory na skalnych szczytach, które zachwyciły wszystkich swoją mistyczną atmosferą. Była też wizyta w Starym Pantelejmonie, gdzie uczniowie realizowali zadania filmowe, gromadząc materiały do krótkich filmów wideo. Uczniowie uczestniczyli także w rejsie na wyspę Skiathos. 

Ostatnie dni mobilności były pełne emocji – uczniowie prezentowali efekty swojej pracy podczas specjalnie zorganizowanej gali. Prezentacje, broszury – wszystkie te materiały pokazały, jak wiele nauczyli się nasi uczniowie podczas tego wyjazdu. 

„Była to niezapomniana przygoda, która nie tylko wzbogaciła naszą wiedzę o ochronie środowiska i zmianach klimatu, ale także pomogła nam nawiązać nowe przyjaźnie i lepiej zrozumieć kulturę Grecji” – mówi jeden z uczestników projektu. „To doświadczenie na zawsze pozostanie w naszej pamięci”. 

Co dalej? 

To nie koniec przygód! Jesienią 2024 roku kolejna grupa uczniów wyruszy na mobilność do Włoch. Podobnie jak w Grecji, uczestnicy będą brali udział w lekcjach, warsztatach i zajęciach terenowych, aby lepiej poznać włoską kulturę i tradycje oraz rozwijać swoje kompetencje językowe i cyfrowe. 

Już nie możemy się doczekać, aby zobaczyć, jakie wspaniałe doświadczenia przyniesie nam kolejna część projektu „Działam lokalnie – chronię globalnie”! 

Zapraszamy do śledzenia naszych przygód! 

Zachęcamy wszystkich uczniów i rodziców do śledzenia strony internetowej szkoły oraz mediów społecznościowych, aby być na bieżąco z kolejnymi projektami i wydarzeniami! 

Rezultaty

Ekologiczny Blog

Podejmujemy tematy związane z ochroną środowiska i międzynarodową współpracą młodzieży na rzecz klimatu! Nasze hasło "Działam lokalnie – chronię globalnie" odzwierciedla nasze zaangażowanie w projekt odbywający się w Grecji. Razem z młodzieżą z różnych krajów podejmujemy konkretne działania, aby wspólnie chronić naszą planetę. 

Promocja i upowszechnianie

Akredytacja Erasmus+ - edycja włoska

Podsumowanie mobilności uczniów I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Ozorkowie w ramach programu Erasmus+

W dniach 14–25 października 2024 r. uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Ozorkowie wzięli udział w mobilności edukacyjnej w ramach przyznanej naszej szkole akredytacji Erasmus+ zatytułowanej „Działam lokalnie – chronię globalnie. Międzynarodowa współpraca młodzieży na rzecz klimatu”. Partnerem projektu było Liceo Scientifico Paritario Don Lorenzo Milani w Udine, Włochy. W mobilności uczestniczyło 20 uczniów, podzielonych na dwie grupy – humanistyczno-językową oraz technologiczną – realizujące dwa grupowe programy. Znajdowali się oni pod opieką trzech nauczycieli. Była to kontynuacja działań rozpoczętych wiosną tego roku, kiedy to pierwsza grupa wyjechała do Grecji, by tam zapoznać się z tematyką zrównoważonego rozwoju. 

Główne cele projektu 

Główne założenia projektu skoncentrowane były na rozwijaniu kompetencji kluczowych – językowych, kulturowych i cyfrowych uczniów. Uczestnicy mieli okazję intensywnie pracować nad komunikacją w języku angielskim i poznać podstawy włoskiego, poszerzyć swoje umiejętności cyfrowe, a przy tym znacznie poszerzyć wiedzę na temat ekologii. Wspólna nauka z włoskimi rówieśnikami pozwoliła naszej młodzieży zrozumieć złożoność wyzwań ekologicznych w kontekście międzynarodowym. 

Współpraca z włoską szkołą 

Współpraca z Liceo Scientifico Paritario Don Lorenzo Milani okazała się kluczowym elementem projektu. Polscy i włoscy uczniowie współpracowali w zespołach, wymieniając się wiedzą na temat wyzwań ekologicznych i codziennych praktyk związanych z ochroną środowiska. Zajęcia, spotkania i wspólne działania sprzyjały wzajemnemu poznaniu się i zrozumieniu różnic kulturowych. Uczniowie włoscy wcielili się w rolę przewodników po mieście Udine, opowiadając o jego historii i miejscach charakterystycznych dla regionu Friuli-Wenecja Julijska. Przewodnicy i uczniowie prowadzili narrację po angielsku, co pozwoliło uczestnikom w aktywny sposób wykorzystywać język obcy i umożliwiło intensywny kontakt z kulturą włoską. Dzięki współpracy z włoskimi nauczycielami uczniowie z Polski uczestniczyli w lekcjach o lokalnych inicjatywach proekologicznych i angażowali się w edukacyjne działania terenowe oraz warsztaty. Zarówno włoscy, jak i polscy uczniowie wzmocnili swoje kompetencje międzykulturowe i zbudowali nowe przyjaźnie, opierające się na wspólnej trosce o planetę. 

Działania edukacyjne na miejscu 

Program mobilności obfitował w różnorodne działania edukacyjne, które miały na celu pogłębienie wiedzy uczestników na temat ekologii, zrównoważonego rozwoju, a także wzbogacenie ich kompetencji językowych i cyfrowych.  

  1. Zajęcia teoretyczne i praktyczne – już w pierwszych dniach młodzież wzięła udział w wykładach na temat gospodarki cyrkularnej i recyklingu. Uczyła się rozpoznawać różnice między gospodarką linearną a cyrkularną. Uczniowie poznawali także znaczenie selektywnej zbiórki odpadów we Włoszech. Tematy te były omawiane zarówno w formie prezentacji, jak i quizów i interaktywnych zajęć, co sprawiło, że nauka była przyjemna, a przede wszystkim angażująca. 
  2. Zajęcia terenowe – uczniowie odwiedzili m.in. Regionalny Park Przyrody Julian Prealps Park i rezerwat Riserva Naturale Regionale del Lago di Cornino (słynącego z projektu Griffoni, związanego z ochroną sępa płowego), gdzie uczestniczyli w prelekcjach i spacerach z włoskimi przewodnikami przyrody. Podczas wycieczek poznawali miejscową florę i faunę, dowiadywali się o projektach ochrony zagrożonych gatunków i prowadzili obserwacje na temat wpływu zmian klimatycznych na lokalne środowisko. Wizyta w rezerwacie była okazją do dokumentowania przyrody poprzez zdjęcia i notatki, które później uczestnicy wykorzystali na swoich blogach.
  3. Warsztaty cyfrowe – uczniowie pracowali nad rozwijaniem umiejętności cyfrowych poprzez tworzenie treści edukacyjnych na ekologiczny blog, który powstał w ramach projektu. Korzystając z zaplecza szkoły przyjmującej, analizowali informacje, selekcjonowali zdjęcia i opracowywali wpisy blogowe. Artykuły na blogu obejmują takie tematy, jak: ekologiczne praktyki mieszkańców Udine, lokalne technologie wspierające ochronę środowiska czy inicjatywy związane z edukacją ekologiczną. Blog ten stał się ważnym narzędziem dokumentującym działania projektowe i inspirującym do refleksji nad ekologią w kontekście międzynarodowym. Znajduje się on pod adresem: http://loozorkow.pl/ekologiczny-blog/
  4. Lekcje o różnorodności biologicznej i technologii – w ramach wizyty w Museo Friulano di Storia Naturale, uczniowie uczestniczyli w lekcjach na temat bioróżnorodności i zagrożeń dla środowiska naturalnego. W muzeum zaprezentowano unikalne gatunki zwierząt i roślin regionu Friuli, a zajęcia skupiały się na wpływie działalności człowieka na ich przetrwanie. Uczniowie dowiedzieli się także, jakie zastosowanie ma technologia w ochronie przyrody, poznając przykłady innowacyjnych rozwiązań stosowanych na rzecz bioróżnorodności i zrównoważonego rozwoju.
  5. Edukacja kulturowa – każda wycieczka i spacer po włoskich miastach miały także walor edukacji kulturowej. Uczestnicy odwiedzili zabytkowe miasteczko Venzone, które zostało starannie odbudowane kamień po kamieniu po trzęsieniu ziemi w 1976 roku. W tym historycznym miejscu uczniowie zapoznali się z włoską historią i sposobami ochrony dziedzictwa kulturowego. Zobaczyli także przykłady lokalnych działań na rzecz zachowania naturalnych zasobów i różnorodności biologicznej. Mimo deszczowej pogody, dużym przeżyciem była wizyta w Wenecji i wycieczka promem z Punta Sabbioni połączona z obserwacją wielkiego inżynieryjnego przedsięwzięcia, jakim jest zapora Mose. To imponujący system, który chroni miasto przed podtopieniami podczas tzw. acqua alta, czyli podniesionej wody w lagunie. Dzięki temu projektowi, Wenecja zyskuje dodatkowe zabezpieczenie przed zmianami klimatycznymi i rosnącym poziomem morza.

Dzięki edukacyjnym doświadczeniom we Włoszech uczniowie zyskali nie tylko wiedzę o ekologii i zrównoważonym rozwoju, ale także umiejętności krytycznego myślenia, pracy w zespole międzynarodowym i komunikacji międzykulturowej. Program mobilności zakończył się prezentacją wyników, dyskusją uczniów i publikacją wpisów na blogu, które stanowią cenne źródło informacji dla wszystkich zainteresowanych tematyką ochrony środowiska i proekologicznej edukacji młodzieży.